toivo on heikoille, Hän sanoo.

mitä sinä oikein toivot, älä sellaista ylläpidä, toivo on turhaa. keskity tähän hetkeen, ja maksimoi hyöty ympäriltäsi, Hän sanoo minulle.

Hän on väärässä.

kun olin heikkohermoinen depressiivinen teini joka ei tiennyt muusta kuin pikkukylänsä arjesta, rakastin seuraavia sanoituksia: "life is a journey it can take you anywhere you choose to go. as long as you are learning you can find the all you need to know. take it, you'll make it, just don't forget because no-one can tell you what you can do no-one can stop you you know i'm talking to you. when there's no-one else look inside yourself......." näitä lyriikoita lauleskelin, liioittelematta, kyyneleitäni niellen.

toivoin, että kaikesta senhetkisestä tiedonmäärästäni huolimatta tulevaisuuteni olisi jossain muualla kuin siinä pikkukylässä tai sen lähiympäristössä, niistä tuntemistani "oikeista" ammatti- ja elämänvalintapoluista poikkeavassa ihan uudessa maailmassa jota en kuplassa eläessäni tiennyt edes olevan olemassa, tai johon minulla ei ainakaan olisi mahdollisuuksia päästä. ainut minulla oli toivo.

näitähän riittää. disneyn leffassa kaunotar ja hirviö ikuisessa lempikohdassani belle laulaa "minustako vaimo sille hölmölle? madam Gaston en olla tahdo, madam Gaston hän tahtoo niin. oi ei, ei nyt, ei nyt eikä koskaan, en tahdo täällä mennä naimisiin. mä löydän seikkailuni jostain kaukaa, niin toivon onnen löytyvän. minä joskus löydän aivan toisen elämän, minä toivon paljon enemmän...."

okei, Hän on myös oikeassa. toivo on heikoille. mutta on jotain mitä Hän ei ymmärrä: heikkous on vahvuutta.

toivo voi olla heikoille ja hiukan tyhmille, "to foolish people", mutta minulle se on yksi parhaista, ellei paras, selviytymiskeino joka päivästä. tämä arkielämähän on niin paskaa, etten siitä voi selvitä ilman toivoa. jotkut vetävät kokaiinia, jotkut ryyppäävät, jotkut syövät massoittain suklaata, jotkut masentuvat ja jotkut minunlaiseni toivovat. loput tappavat itsensä.

toivo pitää minut hiukan erillään tästä maailmasta ja tästä elämästäkin. se ei tee minusta tehokasta selviytyjää, mutta tällainen minä olen, ja onnellinen.

toivo on siis myös viisaille, jotka ymmärtävät parhaimpana olla hiukan pois tästä typerästä maailmasta säilyttääkseen jotenkuten järkensä.

ja kaikki kysymykset johtavat ennen tai myöhemmin Jumalaan, niin sanotaan heti, että toivon Jumalan olevan olemassa. ei muuta. aamen. öitä.